در آغوش خوشبختی

راه های رسیدن به موفقیت

در آغوش خوشبختی

راه های رسیدن به موفقیت

غلبه بر هیجانها

قسمت چهل و سوم               غلبه بر هیجانها


خشم- اندوه- کینه – انتقام و دیگر صفات نکوهیده سبب می گردند که ارزش انسان کاسته شود و او را در نظر دیگران خوار و بی مقدار می نماید.هیجانها تاثیر مخربی بر روی انسان دارند و ممکن است انسانهای سالم هم قربانی این هیجانات شوند.

خشم،اشتها را از بین می برد،هضم غذا را دشوار می سازد و موازنه اعصاب را برای مدتی کوتاه یا طولانی دچار اختلال می نماید و به معنویات و نیروی فکری لطمه می زنند.

حسد هم یکی از دشمنان سلامت است و مبتلایان به آن،نه تنها کارهای نسنجیده انجام می دهندبلکه در پاره ای از موارد ممکن است دست به انتحار یا جنایت هم بزنند.

پروفسور گیتس ،که مطالعات زیادی در بارهء هیجانها انجام داده است می گوید:

هنگام هیجان شدید، تنفس انسان کند تر یا تند تر از حد معمول می شود.نظم گردش خون به هم می خورد.هضم غذا مشکل می شود و چشمها گود می رود. او می گوید، در صورتی که هنگام شادی و نشاط،فعالیتها، خیلی بیشتر و بهتر از زمان خشم انجام می پذیرد.بدن برای دفع سموم حاصل از هیجان بایستی نیروی بیشتری را صرف کند.

وقتی دچار غم و اندوه زیاد می شویدبه هوای آزاد بروید و نفس عمیق بکشید.و افکار غم انگیز را از خود دور کنید.اگر مانند بعضی ها عادت دارید،غم  و اندوه را در دل نگاه دارید بدانید که،نه تنها به خود،بلکه نسبت به اطرافیانتان هم ظلم کرده اید.کسی را که به خاطر او گریه می کنید(چه زنده و چه مُرده) اگر در آنجا حضور داشت،هیچگاه از این کار شما خوشش نمی آمد.

اطرافیان شخص غمگین نیز تحت تاثیر اندوهِ وی،دچار غم و اندوه می شوند و آسیب روحی می بینند.اساساّ چنین اندوهی زاییدهء علاقهء انسان به خویشتن است و نوعی خود پرستی تلقی می شود.به جای اندوه و گریه زاری برای کسانی که اکنون نزد شما نیستند می توانید خاطرات خوش آنان را بازگو کنید و بخندید و خوشحال باشید.

به عنوان مثال ،اگر جهانگردی را ببینید که از سویس آمده و بخاطر اینکه نمی تواند بقیه عمر خود را در آن سر زمین سبز و خرم بگذراند،گریه و زاری می کند،آیا دچار تعجب نمی شوید؟ و آیا او را شخصی غیر عادی تلقی نمی کنید؟

چرا! زیرا به جای این کار ،شما توقع دارید که او از دیدنیهای سویس برای شما تعریف کند و شما را در مشاهدات خود سهیم نماید.

هوراس فلچر می گوید:خاطرات زیبا و ساعات خوشی را که در کنار شخص مورد علاقه خود گذرانده اید،بر رنج دوری از او برتری دارد. او همچنین ثابت می کند که خشم،ریشه در ترس دارد.خشم افراد به علت ترسی است که آنها از ضرر مادی – لطمه به مقام و حیثیت و یا محرومیّت دارند، پدید می آید.فردی که اعتماد به نفس قوی و سجایای خوب اخلاقی دارد هرگز خشمگین نمی شود و با حوادثی که ممکن است دیگران را خشمگین و یا از خود بیخودکند با آرامش برخورد می کند.

فرض کنید از تهمت شرم آوری که به شما زده اند به شدّت عصبانی هستید.اگر لحظه ای به خود بیائید و درست فکر کنید،پی می برید که سبب این خشم،ترسی است که از آبروی خود دارید و فکر می کنید ممکن است افرادی پیدا شوند که این تهمت را باور کنند.در صورتی که اگر به خود اطمینان دارید و می دانید خلافی مرتکب نشده اید،به اتهام دیگران اهمیت نخواهید داد و این افکار در شما تاثیری نخواهند داشت.

حاصل کلام،دلیل خشم هر جه باشد،انسان پس از بازگشت به آرامش،به بیهوده بودن خشم خود پی خواهد برد و خود را ملزم می بیند که به خاطر عصبانیت خود عذر خواهی کند.چقدر خوب بود که انسان هنگام خشم ،همان اوّل به این نتیجه می رسید و به آن ادامه نمی داد.

اگر حسّ خوشبینی را در خود تقویت کنید و بکوشید همه را دوست بدارید و کسی را تحقیر نکنید،خواهید دید،دیگر دلیلی برای عصبانی شدن وجود ندارد و با پیشرفت این طرز تفکر،از حسادت و کینه توزی هم نجات خواهید یافت.

                        ---------------------------------------

Horace  Fletcher پژوهشگر آمریکائی در امر تغذیه

با استفاده از کتاب پیروزی فکر- نوشته اورایزن اسوت ماردن با تغییرات لازم

 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ماندانا سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 11:55 ق.ظ

سلام
ممنون از مطالب جالبتون می خواسم بدونم چطور می توان کینه و نفرت رو از دل کسی بیرون برد کسی که حتی حاضر نیست حرف بزنه و چیزی رو قبول کنه باید چیکار کرد؟

سلام
با تشکر از شما. همانگونه که قبلاْ هم توضیح دادم کینه و نفرت دو هیجان منفی هستند که جز مشکل و ایجاد سد در مقابل پیشرفت ثمر دیگری ندارند.
بهترین راه برای غلبه بر این هیجانها این است که اول بدن را آرم کنید که در قسمت مراقبه آنرا توضیح داده ام. و چند نفس عمیق بکشید و بگو ئید من خودم را می بخشم و چند بار آنرا تکرار کنید این کار باید در نهایت آرامش انجام شود. چون عده ای خودشان را هم گناهکار می دانند و سر زنش می کنند. سپس بگوئید: من..... را از صمیم قلب میبخشم و برایش آرزوی موفقیت میکنم.من با او کاری ندارم و او هم با من کاری ندارد.
روش دیگر این است که پس از آرام کردن بدن چند نفس عمیق بکشید و آن کسی را که از او کینه دارد در نظر بیاورید و او را در ذهن خود بزرگ کنید. سپس شروع کنید به کوچک کردن آن تصویر تا آن شخص به اندازه یک عدس در مشت شما بشود.آنگاه آن عدس را به سوی خورشید پرتاب کنید و ببینید که او محو می شود و از خورشید دسته های گل به سوی شما می آید و بعد چند نفس عمیق بکشید. این کار را چند بار در زمانهای مختلف انجام بدهید.حتما نتیجه می گیرید.
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد